Over College de Meer
Onderwijs gericht op kansen op CDM betekent:
- Uitdagend onderwijs: ons onderwijs stimuleert leerlingen om het beste uit zichzelf te halen.
- Voortdurend streven naar verbeteringen.
- Begeleiden naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
- Ons onderwijs richt zich op de toekomstige onderwijs- en beroepspraktijk van leerlingen.
- Resultaatgericht onderwijs: we streven naar een maximale opbrengst, niet alleen qua prestaties maar ook wat sociaal functioneren betreft.
- Leren van verschillen:
De school maakt deel uit van de maatschappij en bereidt leerlingen van verschillende levensbeschouwingen voor op de maatschappij. Voor ons horen bij die voorbereiding de volgende punten:
- Het bieden van onderwijs dat is afgestemd op de mogelijkheden van elke leerling.
- Het geven van actueel onderwijs, waarbij de leerlingen duidelijke verbanden zien met en in de maatschappij om hen heen.
- Het leren omgaan met anderen, waarbij respect voor elkaars mening en geloof van het allergrootste belang is.
- Een goede samenwerking tussen ouders, leerlingen en personeel is bij dit alles zeer belangrijk.
Algemene begeleiding
Een van de sterke punten van College De Meer is het bieden van goede zorg en begeleiding. Dit gebeurt allereerst door de mentor. Hij of zij geeft meerdere vakken aan de mentorklas en is betrokken bij alles wat er zich in de klas of rondom de leerling afspeelt. Mentoren werken samen in teamverband. Per leerjaar vormen de mentoren een kernteam, wat wordt aangestuurd door een leerjaar- coördinator.Begeleidingslessen
Alle leerlingen krijgen gedurende de eerste drie schooljaren een extra taal- en rekenprogramma . Ook bieden wij in elk leerjaar voor een aantal vakken begeleidingslessen en huiswerkbegeleiding aan voor leerlingen die moeite hebben met bepaalde vakken of met het maken van huiswerk.Keuzebegeleiding
Door onze decanen is er een eigen programma ontwikkeld dat per leerjaar goed aansluit op de keuzes die de leerlingen dan maken. De keuze begeleidinglessen worden door de mentor aangeboden. Het programma is bedoeld om leerlingen bewust te maken van de eigen capaciteiten, motivatie en interesses, maar ook van alles wat de maatschappij te bieden heeft aan opleidingen en beroepen. Voor leerlingen die moeite hebben met het maken van deze keuzes staan onze decanen altijd klaar om hen daarbij te helpen.Speciale leerlingbegeleiding
Voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben zijn, is er bij ons op school een zorgteam. Dit team bestaat o.a. uit een zorg coördinator, ouder-kind adviseur, een ambulant begeleider, een schoolarts en een schoolverpleegkundige. Onze speciale leerlingbegeleiding kan extra zorg bieden wanneer ouders of leerlingen hier behoefte aan hebben.Met de ingang van de nieuwe Wet Passend Onderwijs beschrijft elke school zijn aanbod aan ondersteuning in een Schoolondersteuningsprofiel, oftewel het SOP.
In een SOP staat beschreven hoe de ondersteuningsstructuur van de school er uit ziet en welk aanbod aan onderwijs, ondersteuning en begeleiding de school kan bieden.
Op College De Meer staat het kansen bieden aan leerlingen centraal. Wij geloven dat leerlingen die echt willen onder goede begeleiding meer kunnen presteren dan ze zelf dachten. Daarom werken we in de eerste drie leerjaren met BBL/KBL klassen waarin leerlinge op twee niveaus worden beoordeeld. Aan het einde van de onderbouw volgt een voorlopig advies voor de bovenbouw, aan het einde van leerjaar 3 krijgen de leerlingen een definitief advies voor het examenjaar. Deze structuur biedt de leerlingen extra tijd om zichzelf optimaal te ontwikkelen en te bewijzen.
Een ander voorbeelden van kansen College De Meer:
- kans om extra vakken te kiezen en daarin ook examen te doen
- kans om bepaalde vakken op een hoger niveau af te sluiten
- kansen om beter en bewuster door te stromen naar vervolgopleidingen in het MBO (door loopbaanleren en door de manier waarop het beroepsgericht programma wordt aangeboden)
Belangrijkste kenmerken van het onderwijs op College De Meer:
- onderwijs is steeds meer gericht op beroepspraktijk en maatschappij;
- onderwijs is er op gericht om leerlingen zelfstandig te maken (studiewijzers);
- onderwijs is er op gericht om “ te leren leven”, dus om goed met elkaar samen te leven in onze maatschappij (burgerschap en identiteit);
Onderbouw: Om de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen is het onderwijs steeds meer ingericht in leergebieden. Een leergebied is een verzameling van vakken die veel met elkaar te maken hebben en samenwerken. Op College De Meer zijn er vier leergebieden:
- Mens & Maatschappij (Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie, LEVO)
- Mens & Onderzoek (Wiskunde, Biologie, Techniek, Lichamelijke Oefening)
- Mens & Communicatie (Nederlands, Engels, Frans)
- Mens & Expressie (Muziek en Dans, Beeldende Vorming)
Bovenbouw:
In leerjaar 3 en 4 krijgen de leerlingen van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen het profiel “Dienstverlening en producten’. Binnen dit beroepsgerichte programma krijgen worden 4 profieldelen aangeboden, dat zijn: “Organiseren van een activiteit”, “Presenteren, promoten en verkopen””, “Een product maken en verbeteren” en “Multimediale productie maken”. Daarnaast krijgen de leerlingen in leerjaar 3, en tot de kerst in leerjaar 4, zes keuzevakken. Dat zijn: “Ondernemen”, “Podium”, “Voeding en bewegen”, “Assisteren in de gezondheidszorg”, “Marketing” en “Mode en design”. Uit deze keuzevakken kiezen de leerlingen vier vakken die op hun diploma worden vermeld en die tevens meetellen als ‘Combinatiecijfer’ voor de zak-slaagregeling.
Voor de TL (MAVO) krijgen de leerlingen in leerjaar 3 de vakken Nederlands, Engels, Frans, Wiskunde, Economie, Aardrijkskunde, en Geschiedenis aangeboden. In het vierde leerjaar laten ze 1 vak vallen en doen examen in de overige vakken.
Veiligheid
De afgelopen schooljaren is veiligheid een belangrijk onderdeel van het schoolbeleid geworden. Op een kleine school, waar ongeveer 550 leerlingen verdeeld over twee schoolgebouwen onderwijs volgen, is veiligheid goed te waarborgen. Iedereen kent elkaar en de school stelt steeds duidelijker voorwaarden aan de manier waarop men met elkaar om gaat. Dit geldt niet alleen voor de relatie tussen leerlingen onderling op school, maar ook voor de relatie met personeelsleden, omwonenden en samenwerkende partijen (GVB, ondernemers in de buurt, etc.).Veiligheidscoördinator
De school heeft sinds 2010 een veiligheidscoördinator aangesteld en beschikt over een veiligheidsplan.. De veiligheidscoördinator onderhoudt de relatie met de buurt en zorgt er samen met de schoolleiding en de conciërges voor dat het beleid goed wordt uitgevoerd. Uit de enquête die is afgenomen onder zowel leerlingen, ouders als personeel blijkt dat men de veiligheid op school gemiddeld als “ goed” beoordeelt. Ook buurtbewoners waarderen het dat de school niet alleen binnen de gebouwen, maar ook in omgeving van de school aandacht heeft voor het welzijn van elkaar.Contactpersonen politie
De school werkt nauw samen met de buurtregisseur de heer F. Westerop. Hij verzorgt samen met collega’s voorlichtingslessen op school en wordt geraadpleegd als er zich incidenten voordoen.Samenwerking met de omgeving
Om de veiligheid en de rust in de woonwijk en op school te waarborgen, houden we de leerlingen in beide gebouwen gedurende de lesdag binnen. De leerlingen kunnen tijdens de pauze gebruik maken van de catering in de kantines en kunnen daarnaast hun pauze doorbrengen op de schoolpleinen, waar diverse voorzieningen zijn aangebracht. In leerjaar 1 krijgen de leerlingen een voorlichtingsprogramma van de politie over veiligheid in de school en op straat.Brandveiligheid en ontruimingen
Twee keer per jaar vinden er in ieder gebouw onder toezicht van de veiligheidscoördinator twee ontruimingsoefeningen plaats. Een oefening is aangekondigd, een oefening is onaangekondigd. Doel hiervan is leerlingen personeel te laten oefenen hoe het gebouw in geval van calamiteiten snel en efficiënt het kan worden ontruimd.Kledingafspraken
Als school kunnen we regels stellen aan kleding, zolang deze regels maar niet discriminerend zijn of de vrijheid van meningsuiting aantasten. Afspraken over kleding zijn deels voor de eigen veiligheid (tijdens praktijkvakken) en deels voor de leerlingen. De afspraken zijn er bij ons op school ook voor de ander, want iedereen, leerling en medewerker, moet zich op onze multiculturele school prettig en thuis kunnen voelen. De kleding die gedragen wordt, mag niet aanstootgevend zijn. Indien de schoolleiding vindt dat de kleding niet aangepast is aan de leefregels van onze school kun een leerling de opdracht krijgen iets anders aan te trekken. In de gebouwen van onze school draagt niemand een hoofddeksel (behalve om religieuze redenen) of een zonnebril. In gevallen waarin er discussie bestaat over kleding, neemt een lid van het management een bindend besluit en neemt hierover contact op met de ouders.Beleid m.b.t. telefoons
Telefoons en geluidsapparatuur mogen alleen gebruikt worden in pauzes en lesvrije momenten in de kantine en op het schoolplein van beide gebouwen. Op alle overige (les)momenten dient de telefoon in de kluis te worden bewaard. Het is niet toegestaan in de kantine of op het schoolplein foto’s van medeleerlingen of medewerkers te nemen. Als een leerling zich niet aan deze afspraak houdt, wordt de telefoon in beslag genomen door een medewerker van College De Meer en krijgt de leerling een brief mee, waarin dat gemeld wordt en de ouders verzocht worden een afspraak te maken om de telefoon/geluidsapparatuur bij de leerjaarcoördinator op te halen.Aansprakelijkheid
De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die leerlingen onderling aan elkaars eigendommen toebrengen en kan daarin niet bemiddelen. De school zal ouders altijd wijzen op de mogelijkheid om aangifte te doen. In geval van vernielingen van eigendommen van de school zal een management lid contact opnemen met de ouders en afspraken maken over de afhandeling/ vergoeding.Pestbeleid
Het pestbeleid wordt jaarlijks met de leerlingenraad geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Het aangepaste beleid is te vinden op de website van de school. De school richt zich in eerste instantie op het voorkomen van pesten. Dit gebeurt via klassengesprekken en opdrachten in mentor en LOB-lessen. Als er ondanks alle inspanningen van de school toch sprake is van pestgedrag, dan is het beleid erop gericht om de problemen bespreekbaar te maken en in overleg met de ouders op te lossen. Belangrijkste doel is om de betrokken leerlingen en medeleerlingen dan te helpen om in de toekomst anders met elkaar om te gaan.Internetprotocol
Om de sociale veiligheid op onze school goed te bewaken, worden er met enige regelmaat steekproefsgewijs controles m.b.t. het gebruik van het internet uitgevoerd. Als de schoolveiligheid in het geding komt ten gevolge van onjuist gebruik van sociale media, kan dit aanleiding zijn dat de veiligheidscoördinator en schoolleiding een openbaar profiel of account van een leerling gedurende enige tijd zal volgen. Onder onjuist gebruik van sociale media wordt verstaan:- Het publiceren of verspreiden van namen van medewerkers of leerlingen, hun functienamen, waarbij de betrokkene in een kwaad daglicht wordt gesteld, wordt bedreigd of uitgescholden.
- Het publiceren of verspreiden van foto’s of filmpjes van medewerkers of leerlingen tenzij hier uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven door de schoolleiding of docent of door de gefilmde/gefotografeerde persoon zelf.
- Het publiceren of verspreiden van onjuiste en lasterlijke teksten of foto’s van de school of de schoolnaam.
Veiligheidsplan
Samenvatting schoolondersteuningsprofiel
College De Meer is een brede VMBO-school in de Watergraafsmeer. De school heeft momenteel 550 leerlingen verdeeld over twee moderne schoolgebouwen. Deze schoolgebouwen liggen bijna naast elkaar.
Beide schoolgebouwen hebben een afgesloten schoolterrein met veel voorzieningen voor de leerlingen. Als leerlingen geen les hebben (bijv. in pauzes) kunnen ze op dit schoolterrein verblijven. Omdat we de veiligheid zo belangrijk vinden, verwachten we van de leerlingen dat ze tijdens de lesdag in het gebouw of op dit terrein verblijven. Omdat leerlingen dus gedurende de lesdag op school blijven, zijn er in beide gebouwen kantinevoorzieningen met een catering.

Onderbouw

Bovenbouw
ZAAM is de grootste groep voor voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam en verzorgt voor bijna 11.000 leerlingen een breed aanbod van voortgezet onderwijs (in Amsterdam, Zaanstad en Monnickendam). De organisatie bestaat uit 22 scholen voor praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo. De scholen hebben kleinschalige en herkenbare locaties. In totaal werken er ongeveer 1300 medewerkers bij de groep. Wij vinden een goede samenwerking met de aanleverende scholen én met de vervolgscholen belangrijk voor het waarborgen van een doorlopende leerlijn en schoolloopbaan van onze leerlingen. Als interconfessionele schoolorganisatie is onze identiteit is gebaseerd op en geïnspireerd door de christelijke traditie. Iedere leerling is daarbij welkom. Wij stellen ons ten doel om te werken aan een goede leer- en leefomgeving. ZAAM is een professionele organisatie die maatschappelijk betrokken is. We streven ernaar een menslievende organisatie te zijn en integer te zijn in alle facetten van ons werk.
College De Meer neemt als VMBO-school binnen ZAAM een prominente positie in als het gaat om onderwijskwaliteit, bedrijfsvoering en zorg en begeleiding van leerlingen.